استراتژیهای بازاریابی ارزان برای استارتاپ
داشتن محصول خوب برای استارتاپها لازم است اما این مورد بهتنهایی برای موفقیتشان کافی نیست. در کنار ارائه یک محصول خوب باید استراتژیهای بازاریابی فوقالعاده هم تدوین کنید تا به رشد و پیشرفت استارتاپتان بینجامد.
۱.بازاریابی وابسته یا Affiliate marketing
Affiliate marketing بازاریابی وابسته که به نام بازاریابی رابطهمند هم آن را میشناسیم، مقرون بهصرفهترین استراتژی بازاریابی است که موفقیت را برای کسبوکار نوپای شما به ارمغان میآورد. ما معتقدیم که همه کسبوکارها صرفنظر از اندازهشان باید استراتژیهای بازاریابی ارجاعی و وابسته را بهکارگیرند.
اغلب استارتاپهایی که تابهحال از این استراتژیها در برنامه بازاریابی خود بهره گرفتهاند، ادعا میکنند که نتیجه آن موفقیتآمیز بوده است.
چگونه از این استراتژی استفاده کنیم
به کمک شبکههایی مانند ShareASale یا ImpactRadius یک برنامه ارجاعی تهیه کنید. همچنین میتوانید برنامه ارجاعی خود را بهطور دائم روی وبسایتتان قرار دهید و از مشتریانتان بخواهید به آن بپیوندند. علاوه بر این قادر خواهید بود ساختار مناسب پاداش را هم برای افزایش جلبتوجه کاربران و تشویق آنها به تعامل با این شبکه، انتخاب کنید.
برقراری ارتباط از طریق ایمیل هم میتواند یکی از بهترین اقدامهای شما در جهت حفظ ارتباط با تأثیرگذاران (Influencer) باشد:
- فهرستی از اسامی همه تأثیرگذاران و کارشناسان حوزه فعالیت کسبوکارتان تهیه کنید.
- ابتدا به آنها یک ایمیل بفرستید و خواهش کنید اگر تمایل دارند بهصورت رایگان از محصول شما استفاده کنند.
- سپس به آنها درباره برنامه ارجاعی خود توضیح دهید و بگویید که چگونه میتوانند با پیشنهاد دادن این محصولات به سایر کاربران و دنبال کنندگانشان از پاداش مالی برخوردار شوند.
۲.پلتفرم مناسب با استارتاپ خود را پیدا کنید
وقتی میخواهید استارتاپ آنلاین راهاندازی کنید، حتماً با چالش پیدا کردن یک استراتژی بازاریابی ارزان اما مؤثر مواجه خواهید شد. پیدا کردن یک پلتفرم شناختهشده دیگر و اصطلاحاً کولی گرفتن از آن استراتژی بسیار مناسبی است که میتواند محصول شما را به مشتریان احتمالی معرفی کند. همگام شدن Airbnb با Craigslist یک نمونه موفق از یکپارچگی پلتفرمها برای جذب کاربر است.
Craigslist به هیچ خدمات جانبی دیگری که در فهرست وبسایت نباشد، اجازه همگام شدن نمیدهد. گروه Airbnb برای ایجاد بک لینک و جذب کاربر، سازوکار فعالیت فرمهای Craigslist را مهندسی معکوس کردند و وبسایت Airbnb را با جریان کاری آن سازگار ساختند. چند کلیک ساده کاربران را قادر میسازد تا بهآسانی یک فهرست را به Craigslist منتقل کنند. در همین حال یک بک لینک هم ایجاد میشود که به وبسایت Airbnb اشاره دارد.
نکته اصلی: پلتفرم مناسب را پیدا کنید تا استارتاپتان به کمک آن بتواند رشد کند. همچنین بهترین استراتژی بازاریابی سازگار با منابع و کسبوکارتان را تدوین کنید تا به جذب مشتریان بیشتر کمک کند.
۳.بازاریابی محتوا
بنا بر ادعای موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) تقریباً ۹۰% برندها با هدف رشد کسبوکارشان از استراتژی بازاریابی محتوا بهره میبرند. این استراتژی حتی در صورت محدودیت منابع شما هم میتواند به فعالیت خود ادامه دهد و موفق شود؛ به همین خاطر یکی از استراتژیهای بازاریابی مناسب برای استارتاپها و کسبوکارهای کوچک به شمار میرود.
بدین منظور بهتر است یک تقویم محتوا تهیه کنید تا روند بهکارگیری روشهای بازاریابی محتوا برای کسبوکارتان در یک مسیر مستقیم و مشخص قرار گیرد. همه مشکلات و تنگناهای احتمالی را شناسایی و برنامه محتوایتان را هم ارزیابی کنید. روند پیشرفت محتوا را در نظر بگیرید و توجه کنید که این محتوا در جذب مخاطب چگونه عمل میکند.