نکاتی برای تحقیق درباره کاربر و یا همان user research
نکاتی برای تحقیق درباره کاربر و یا همان user research : با سلام دوستان کدفرندی عزیز , امروز در این مقاله به تعریف مختصری از user reseach میپردازیم و در ادامه آن به متد ها و نکات لازم برای اجرایی کردن یک تحقیق درباره کاربر میپردازیم .
پس با ما باشید در ادامه مقاله نکات لازم برای تحقیق درباره کاربر را خواهیم گفت .
تحقیق درباره کاربر یا همان user research چیست؟
تحقیق درباره کاربر یا همان user research یکی از مراحل ux دیزاین است که مرحله بسیار بسیار مهم و به نوعی میتوان گفت یکی از نقاط اصلی دیزاین است و حالا برای اینکه به اهمیت آن بیشتر پی ببریم برای شما یک مثال میزنم : در این دنیا که شرکت های بزرگ و کوچک در حال گسترش تکنولوژی و افزایش روز افزون برنامه های چت در سراسر دنیا در خیلی از کشور ها با رنگ های مختلف با دیزاین های مختلف با امکانات مختلف و… وجود دارد .
اما چرا بیشتر مردم از تلگرام یا واتساپ استفاده میکنند؟؟
یا چرا گروهی از مردم از یک اپلیکیشین خاص استفاده میکنند؟؟ من دلیل آن را میدانم ! چون که ux کار آنها و یا تیم تجربه کاربریشان خیلی خیلی خوب عمل کرده و کاربرانشان را شناخته اند . و از احساسات و درد ها و نیاز های مردم با خبرند که مشکلات چیست؟؟ مردم چه چیزی میخواهند؟؟ نیاز ها چیست؟؟ و تمامی این سوالات وجود داشته است و با تحقیق درباره کاربران و تدابیر ux کار ها به جواب ها و راه حل های خوبی رسیده اند و آن راه حل هارا پیاده کردند و در کارشان موفق بودند و اپلیکیشنشان موفق شده .
بله ! دقیقا user research همین است . شما باید تحقیق کنید باید سوالات و مشکلات را حل کنید با این تحقیقات و باید اطلاعات بدست آمده از تحقیقاتتان را آنالیز کنید تا بتوانید یک سری اطلاعات مفید و خوب برای ادامه کار پیدا کنید , و یا اصلا کاربرانتان را بشناسید .
نکته : اگر شما یک طراح تجربه کاربری هستید و در حال انجام یک پروژه هستید و با خود میگویید من کاربرانم را میشناسم و نیازی به تحقیق ندارم باید بگم که شما کاملا در اشتباه هستید و باید این تحقیقات صورت بگیرد , چرا که انسان ها موجودات عجیب و غریبی هستند و نمیتوان گفت من کاربران خودم را میشناسم .
پس حتما تحقیقات لازمه را انجام دهید .
دسته بندی user research به (qualitative) و (quantitative)
دقیقا تایتل را بخوانید چون کلمات آخر با هم متفاوت هستند و یکی نیستند .
به طور معمول research کردن در ux را به دو دسته طبقه بندی میکنیم . یکی qualitative و دیگری quantitative و معانی آن ها به ترتیب کیفی و کمی میشود و یا همان کمیتی و کیفیتی .
به طور خیلی خیلی خلاصه همانطور که اسمشان پیداست : qualitative به شما میگوید چرا چیزی اتفاق افتاد , و quantitative به شما عدد میدهد . (این مقاهیم ریز را در سر داشته باشید تا مسله را در ادامه برای شما بازتر کنم).
qualitative methods
به نوعی ریسرچ اکتشافی درباره کاربر و محیط پیرامون است . برای شناختن نیاز های کاربران و انگیزه هایشان و ساختن یک طرز تفکر محکم و ساختارمند برای پروژه و کاربران پروژه و آزاد شدن ایده هایتان .
متد هایی که برای این نوع ری سرچ و یا همان تحقیق میتوانید بکار بگیرید زیاد هستند ولی در این مقاله به معرفی و توضیح ۳ نوع از آنها میپردازیم . که نام های آن ها به ترتیب : interview , contextual inquiries , card sorting هستند .
interview
بهترین راه برای اینکه به قلب نیاز ها و عمق تحقیقات درباره کاربرانتان برسید . و این روش به این صورت است که شما با تکنیک هایی که وجود دارند و باید یادبگیرید با کاربران خودتان مصاحبه میکنید و اطلاعاتی که میخواهید را از آنها بدست میاورید . و این مصاحبه ها نوع های مختلف و خیلی زیادی دارند .
از انواع مصاحبه میتوان به تلفنی , حضوری , آنلاین , ویدیو چت و…
یکی از مزایای مصاحبه با کاربرانتان این است که شما نه تنها کلمات آنهارا میشنوید بلکه میتوانید با نشان دادن احساساتتان بهتر و بهتر با کاربران حرف بزنید چرا که لحن شما را بهتر میفهمند و نه تنها با حرف زدن اطلاعاتتان را میگیرید بلکه با دیدن body language آنها اطلاعات بهترین میگیرید .
همیشه با کاربرانتان خوب رفتار کنید و کاری کنید احساس راحتی داشته باشند . ازین رو کاربران شما با شما صادق تر خواهند بود.
بیاد داشته باشید که بهتر است یکی دیگر از اعضای تیم را به عنوان یادداشت بردار کنار خود داشته باشید چرا که وقتی شما مشغول مصاحبه هستید او یادداشت برداری کند و این فرد حتما باید از تیم تحقیقات ux باشد و درباره تحقیقات کاربری بداند .
Contextual Inquiry
یک نوع مصاحبه است که شما با پرسیدن سوالاتی استاندارد و از قبل تهیه شده در محیط کاری کابرانتان در محیط خودشان از آنها میپرسید و مصاحبه میکنید و به اینصورت اطلاعات خیلی واقعی تری بدست میآورید تا اینکه آنها را به لابراتور دعوت کنید و از آنها مصاحبه بگیرید .
Card Sorting
یکی از متد های تحقیق است که شما میتوانید با استفاده از کارد هایی که بر روی آنها یک سری اطلاعاتی درمورد وبسایت و یا سرویس شما هست بنویسید و به کاربرانتان بدهید تا این کارد هارا مرتب کنند و در دسته های مرتبط بگذارند و اطلاعاتی که میخواهید را بدست آورید و این متد برای اطلاعات پایه ای خیلی خیلی کاربرد دارد.
quantitative methods
کمی بالاتر توضیح کوچکی درباره این طبقه از متد ها دادیم , این متد هارا برای تست کردن فرضیاتتان و شکل دادن به تفکراتتان و ساختن ایده ها استفاده میکنیم , این نوع متد ها برای تست مفروضات شما هستند و ساختارمند تر سخت تر و قابل اندازه گیری تر هستند و به نوعی میتوان گفت خیلی خیلی اطلاعات خوبی به شما میدهند .
surveys and questionnaires
به صورت معمول عدم ارتباط محاصبه کننده و یوزر هست که حتما هم نباید به این شکل باشد . و این متد برای این است که کاربر با اپ اینتراکت کند و آن اینتراکت ضبط شود و معمولا برای بهتر بودن این روند به صورت ریموت انجام میشود. به نوعی کشف اینتر اکشن های یوزر است .
analytics
آنالیز برخی از اطلاعات کمیتی از وبسایت از قیبل ترافیک وبسایت سرعت وبسایت و… و تمامی این اطلاعات را میتوانید از این ابزار فوقالعاده Google analytics بگیرید .
A/B testing
A/B testing یا (bucket tests یا split-run testing) با این نام ها نیز صدا میشود . نوعی آزمایش هست که شما راه های a و راه های b را تست میکنید و میبینید که کدامیک تاثیر گذار تر است . (دیزاین ها و یا وایرفریم های مختلف میتوانند در نقش a/b باشند و هر کدام را تست کنید و ببینید که کدامیک جواب بهترین به شما میدهند و تا ثیر گذار تر اند).
(به عنوان مثال شما میتوانید بر روی هرچیزی تست کنید : شروع لایسنس رایگان یا شروع لایسنس ۳۰ روزه رایگان یا هرچیزی شما میتوانید بر روی هر کیسی (case) چند آپشن و گزینه دارید این متد را بکار بگیرید و تاثیر گذار ترین و بهترین را انتخاب کنید .)