فضای منفی و یا negaive space در دیزاین قسمت ۲
فضای منفی و یا negaive space در دیزاین قسمت ۲ : با سلام خدمت دوستان کدفرندی عزیز , امروز قصد داریم کمی عمیق تر در مبحث فضای منفی وارد شویم و نقش مهم آن در طراحی رابط کاربری را برای شما توضیح دهیم .
شما میتوانید قسمت اول را از این لینک مطالعه کنید .
فضای منفی و یا negaive space در دیزاین قسمت ۲
در جلسه قبل فقط به بودن فضای منفی در هنر و دیزاین اشاره کردیم و واقعا نقش مهم آن را فهمیدیم ولی امروز در این قسمت من به شما میگویم که در معماری و آرکیتک و در طراحی داخلی و در وب دیزاین و طراحی رابط کاربری نقش بسیار مهمی را بازی میکند و هر طراحی نقش مهم فضای سفید یا همان فضای منفی را میداند.
بگذارید به شما برای درک مهم بودن فضای منفی یک مثالی را بگویم : تا بحال به وبسایت های شلوغ رفته اید؟؟ وبسایت هایی که پر از تبلیغ و یا وبسایت های فروشگاهی ای که پر از محصول و دسته بندی و پیشنهاد و تخفیف هستند و شما تنها و تنها به دکمه جستجو پناه میبرید ؟
آنها به شما اهمیت نمیدهند !! شاید دیزاینر ندارند !!! شاید هم دیزاینرشان خبری از فضای منفی ندارد !!!!
شاید هم دیزاینشان فکر میکند که فضای خالی و یا سکوت و سفید بودن جایی در وبسایت زیاد جالب نیست و به این فکر می افتد که شاید صاحب کار به من بگوید که این خیلی ساده است و تو رسما برای این پروژه وقت نگذاشته ای و کاری نکرده ای .(دوره طراحی رابط کاربری در فتوشاپ)
خب ,این یک مشکل است که خیلی از صاحب کار ها یا پروداکت اونر ها به سادگی اعتقاد ندارند و اینجا به ضرب المثل معروف less is more مرسیم که میگوید : کمتر بیشتر است .
خیلی ساده گفته اند که دیزاینر محترم ! لطفا طرح خود را شلوغ نکن و کمی فضای خالی بین المنت ها با تکنیک هایی که از درس هایی که خوانده ای بگذار …
فضای منفی و یا فضای سفید همانطور که از اسمش معلوم است فضاییست که سفید است و رها شده است در طرح و هیچ هدف خاصی بجز جذب توجه کاربر و راحتی در استفاده و کمک کردن به کاربر برای پیدا کردن آن چیزی که میخواهد ندارد .(دوره طراحی رابط کاربری در فتوشاپ)
این خیلی هدف بزرگیست و تقریبا تمام کار دیزاینر این است که کاربر را به هدفش با بالا ترین سرعت ممکن و بالا ترین راحتی ممکن برساند
نظر من
فضای منفی چگونه به کاربر کمک میکند؟
خب با یک مثال شروع میکنم : فرض کنید همان وبسایت فروشگاهی شلوغ و پر از پیشنهاد ها و تخفیف های ویژه که از درو دیوار وبسایت بالا میروند و تقریبا در هر تیکه از وبسایت یک بنر میبینید که میگوید ۵ شنبه تخفیف فلان به اتمام میرسد !!!
خب قطعا در این وبسایت خیلی مشکل است که کاربر به دسته بندی و هدفش برسد پس بنابر این هر از برنامه بی خبری به دکمه و باکس سرچ و جستجو پناه میبرد .
ولی اگر این المنت ها و کتگوری ها و تمامی اجزای سایت با تکنیک های رابط کاربری و لی اوت بندی به یک فضای منفی خوبی برسند مطمینا نتیجه خیلی خیلی خوبی را به آن کمپانی خواهند داد و شاهد رضایت بیشتر کاربران خواهند بود .(دوره طراحی رابط کاربری در فتوشاپ)
به این دو بند توجه کنید :
فضای منفی هر چد خالی و بدون المنت است ولی کمک میکند که کاربر بر روی المنت توجه کند و فضای مثبت ما المنت ما میشود و فضای منفی منطقه دور آن و لازم نیست حتما سفید باشد بلکه فضای سفید یک نام است صرفا و فضای منفی یا فضای سفید میتواند هر رنگی داشته باشید البته منظورم از هر رنگ رنگ خود وبسایت و پالتی است که دنبال میکنید , منظور این است که حتما حتما نباید سفید باشد .
حواستان باشد که این فضای منفی اگر زیاد باشد خیلی اثر بدی بر روی طرح میتواند داشته باشد و این تخصص طراح رابط کاربری است که چگونه این فضا را تنظیم کند
تصویری که کاملا گوینده مثال بالا هست .
و بنظرم گفتنی است که حتما نباید فضای منفی دور یک المنت باشد ,میتوان میان المنت و یا داخل آن المنت فضای منفی را پیدا کرد (تخصص یک طراح رابط کاربری هر جا لازم باشد فضای منفی را قرار میدهند).
آیا تا بحال در فضای قرار گرفته اید که احساس تنگی و یا خفگی به شما دست بدهد؟ اگر بله که خیلی خوب ادامه مطلب را درک میکنید و اگر نه فقط این را بدانید که احساس خیلی خیلی نا خوشایندی است .
و یکی از نام های دیگر فضای منفی اتاق تنفس است که شما با فضا دادن و رها کردن مقداری از فضا به کاربرانتان فضا برای نفس کشیدن میدهید (این واقعی است باور کنید ).
کلام آخر
تنها کلام آخری که برای این مقاله و پایان رساندن آن میتوان گفت این است که استفاده خوب از فضای منفی نتیجه خیلی خوبی را به شما میدهد (۱۰۰٪ مطمین باشید)
1 نظر
عالی بود. ولی ای کاش تصاویر نمونه از این مدل دیزاین هم توی بلاگتون میگذاشتید. البته مطلب هم شیوا و مشخص بود. متشکرم