خزنده موتور جستجو یا crawler چیست و چگونه کار میکند
موتورهای جستجو کار پیدا کردن اطلاعات موردنیاز ما را انجام میدهند. اما موتورهای جستجو از کجا آن اطلاعات را میفهمند؟ چگونه موتورهای جستجو تعداد اندکی از سایتها و صفحات را از میان میلیاردها صفحه انتخاب و به ما نشان میدهند؟ خزندههای وب یا web crawlers پاسخ همهٔ این سؤالها است،در این مقاله می خواهیم بدانیم crawler چیست و چگونه کار میکند.
خزندههای وب، برنامههای کامپیوتری هستند که وب را بررسی میکنند و همهچیز را میخوانند. خزندههای وب با نامهای دیگری مانند spider، بات و ایندکسکنندههای خودکار شناخته میشوند. این خزندهها صفحات وب را بررسی میکنند تا کلمات بهکاررفته در آنها را بدانند و بفهمند کجا بهکاررفتهاند. آنگاه این یافتهها را ایندکس میکنند. ایندکس اصولاً لیست بزرگی از کلمات است که صفحات وب به هرکدام مرتبط شده است.(مقالات مرتبط با سئو)
بنابراین وقتیکه دریکی از موتورهای جستجو کلمهای را جستجو میکنید، موتور جستجو ایندکسهای مرتبط با آن کلمه را پیدا میکند و لیست صفحاتی که با آن مرتبط است را به کاربر نشان میدهد. خزندههای وب بهطور منظم وبسایتها را چک میکنند، بنابراین ایندکس آنها همیشه بهروز است.
ارتباط سئو و موتورهای جستجو
اکنونکه با نحوهٔ کارکرد خزندههای وب یا کرولر ها آشنا هستید، میتوانید با توجه به رفتار و عملکرد آنها، سایت خود را مطابق با خواسته آنها بهینه کنید.مثلاً اگر قصد فروش بازی دارید، ضروری است در سایت خود مطالبی مرتبط با بازی های مختلف بنویسید. اگر دربارهٔ بازی چیزی ننویسید، موتورهای جستجو به افرادی که در حال جستجوی بازی هستند، وبسایت شما را پیشنهاد نخواهد کرد.(مقالات مرتبط با تولید محتوا).
کلمات کلیدیدر صفحات وب
خوب است بدانید که کرولر ها فقط به کلماتی که یافتهاند اکتفا نمیکنند. آنها به محل قرارگیری کلمات نیز توجه دارند. عواملی که برای خزندههای وب اهمیت دارند شامل تیترهای اصلی، توضیحات متا و جملات ابتدایی است؛ این موارد مفهوم و منظور کلی نوشته را مشخص میکنند. اگر کلمات کلیدی در این قسمتها قرار بگیرند، اثبات میکند که مطلب شما واقعاً در مورد آن کلمات نوشتهشده است.
پس اگر میخواهید کرولر ها بدانند که فعالیت اصلی شما مثلاً در زمینهٔ بازی است، ضروری است تا در تیترهای اصلی، توضیحات متاتگ و جملات ابتداییِ مطلب خود در مورد بازی عبارتی نوشته باشید.خزندههای وب همیشه در وب فعالیت دارند تا از بهروز بودن ایندکسهای خود مطمئن شوند. بنابراین تولید محتواهای جدید نیز اقدامی کاملاً صحیح است.
با استفاده از Google Search Console میتوانید بفهمید که چه تعداد از صفحات وبسایت ایندکس شدهاند.
Robots.txt چیست؟
شما میتوانید از طریق دستورالعملهایی که در فایل Robots.txt ذخیره میکنید، به خزندههای وب دستور بدهید. ممکن است بخواهید به خزندههای وب بگویید تا وبسایت شمارا جستجو نکنند یا از بعضی قسمتها چشمپوشی کند. یا شاید بخواهید به ربات کمک کنید تا به همه قسمتهای سایت دسترسی داشته باشد؛ این برای زمانی است که وبسایت شما بسیار پیچیده و دارای محتواهای زیادی است.(مقالات مرتبط با سئو)
وقتیکه خزنده وب با چرخیدن در وب اطلاعاتی را پیدا کرد، برنامه آن را ایندکس میکند. ایندکس بهطورکلی شامل لیست بزرگی از کلمات و موقعیت قرارگیری آنها است که توسط خزنده بهدستآمده است.
عواملی که موتورهای جستجو در نظر میگیرند شامل موارد زیر است:
- زمان انتشار مطلب
- آیا مطلب دارای متن، تصویر و ویدئو است یا خیر.
- کیفیت محتوا
- میزان انطباق محتوا با عبارت جستجو شده
- سرعت بارگذاری وبسایت
- تعداد لینکهایی که از دیگر سایتها به شما ارجاع دادهشده است.
- تعداد افرادی که محتوای شمارا بهصورت آنلاین به اشتراک گذاشتهاند.
گوگل نمیخواهد سایتهای نامعتبر را به کاربران پیشنهاد کند، پس اگر کارهای اشتباهی در سایت خود تکرار کنید، خطر برداشتن ایندکس سایت شما توسط گوگل وجود دارد.