مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران
پست امروز ما در رابطه با مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران است،وبلاگ نویسی یکی از آن کارهایی است که مدام در حال پیشرفت است و هر روز اوضاع بهتر و مناسبتری پیدا میکند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا توانستهاند از طریق همین وبلاگ نویسی به شهرت و اعتبار برسند و با درآمد حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند. خیلی از وبلاگ نویسها با به کار گیری روشهای صحیح بازاریابی محتوا و تولید محتوای با ارزش توانستهاند وبلاگ خود را به موفقیتهای چشمگیری برسانند.
مسلما این وبلاگ نویسهای موفق هدف اولیهشان پول نبوده چون اگر چنین بود در مدت کوتاهی ناامید میشدند و کار خود را متوقف میکردند. ولی قطعا کسب درآمد از وبلاگ در لیست اهداف آنها بوده و کسی هم نمیتواند منکر این مسئله شود. هیچ کس دوست ندارد همه دانستهها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و این منطقی است که انتظار داشته باشد از طریق وبلاگنویسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از این طریق، پولی هم به دست آورد.
مشکلات ایجاد شده توسط کسبوکارها
برندها و کسبوکارها، مهره اصلی در تبلیغات هستند. این برندها هستند که تصمیم میگیرند در یک وبلاگ محصول خود را تبلیغ کنند یا به یک وبلاگ نویس اجازه میدهند تا محصولات آنها را نقد کند. ولی برندها و کسبوکارهای ایرانی چه نقشی در مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگنویسی در ایران دارند؟
1جدی نگرفتن وبلاگها
هر برندی برای تبلیغ محصولات خود به این موضوع توجه میکند که از چه رسانهای استفاده کند که بیشترین توجه را به سوی محصولات خود جذب کند. در ایران پاسخ این سوال برندها معمولا تلویزیون است چون بیشترین مخاطب را دارد و افراد بیشتری تبلیغات شرکت را میبینند. البته این طرز فکر کاملا منطقی و صحیح است.
اما از سوی دیگر خود برندها هم در رشد نکردن درآمدزایی در وبلاگها سهیم هستند. اگر برندها توجه بیشتری به وبلاگها داشته باشند و آنها را جدی بگیرند، وبلاگهای ایرانی هم این امکان را پیدا میکنند که رشد کنند و به مرحله کسب درآمد برسند. برندهایی که با بررسی دقیق، وبلاگهای برتر برای تبلیغ محصولات خود را پیدا میکنند و خود را در آن وبلاگها تبلیغ میکنند نه تنها به سود خودشان قدم برداشتهاند بلکه در پیشرفت وبلاگها هم نقش مهمی ایفا کردهاند.
مطلب مرتبط:چگونگی کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی،بخش اول
2.آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگها
از میان تعداد محدودی از برندها که تبلیغات در وبلاگها را جدی میگیرند، اکثرا با مفهوم صحیح تبلیغات وبلاگی آشنایی کاملی ندارند. معمولا اینطور تصور میکنند که با پرداخت مبلغ مشخصی به یک وبلاگ میتوانند تا مدت زمان مشخصی یک بنر تبلیغاتی در سایدبار به بازدیدکنندههای آن وبلاگ نشان دهند. این روش نه تنها برای آن برند چندان سودمند نیست، بلکه برای وبلاگ مربوطه هم نتیجه چندان خوبی به همراه ندارد
اکنون دیگر تبلیغات بنری تنها راه و بهترین راه تبلیغات در وبلاگ نیست. از روشهای دیگر تبلیغات در وبلاگ میتوان به پستهای مهمان اشاره کرد که طی آن یک وبلاگنویس با دریافت یک هزینه مشخص از یک محصول از یک شرکت در یک پست از وبلاگ خود مینویسد و در مورد آن توضیح میدهد و ویژگیهای مثبت آن را برمیشمارد. روش دیگر این است که یک شرکت محصول جدید خود را در اختیار چند وبلاگنویس برتر در همان زمینه میگذارد تا آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. البته روشهای تبلیغات و درآمدزایی وبلاگی بسیار زیاد هستند و در این مقاله نمیخواهم به آنها بپردازم، ولی منظور کلی این است که خیلی از برندها اصلا با این روشها آشنا نیستند که این اصلا خوب نیست.
مشکلات ایجاد شده توسط مخاطبان
مخاطبان و بازدیدکنندهها هم به عنوان افرادی که محتوا برای آنها تولید میشود و تبلیغات برای آنها به نمایش گذاشته میشود، نقش مهمی در به درآمد رساندن وبلاگها دارند. ولی باز هم متاسفانه در ایران مخاطبان وبلاگها مشکلات بزرگی سر راه وبلاگها قرار میدهند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.جدی نگرفتن وبلاگها
مشکل اصلی و اساسی این است که تعداد افرادی که مطالب وبلاگها را در ایران میخوانند و دنبال میکنند هنوز خیلی کم است. اکثر افراد فقط به خواندن تیترهای روزنامهها بسنده میکنند و دیگر به دنبال مطالعه بیشتر در زمینههای مختلف نمیروند. آن تعدادی هم که کمی مطالعه را جدی میگیرند تصور میکنند که مطالعه فقط به معنی خواندن کتاب است.
نمیخواهم بگویم که روزنامهها و مجلات و کتابها برای مطالعه مناسب نیستند، فقط میخواهم بگویم وبلاگها و محتوای دیجیتال هم میتوانند به صورت جدی مورد مطالعه قرار بگیرند. هنوز خیلی از افراد مطالب نوشته شده در وبلاگها را هر چقدر هم که باارزش باشند دنبال نمیکنند. نتیجه این عدم استقبال به پیشرفت نکردن وبلاگها و کندتر شدن روند به درآمد رسیدن وبلاگها منتهی میشود.
2.توقعات نادرست از وبلاگها
یکی دیگر از مشکلات این است که بازدیدکنندهها توقعات نادرست و نابهجایی از وبلاگها دارند که البته در این مورد تا حدودی میتوان گفت خود وبلاگها هم بیتقصیر نیستند چون مخاطبان را بد عادت کردهاند. بسیاری از مخاطبان وبلاگهای ایرانی انتظار دارند که وبلاگها تمامی محتوای خود را به طور کاملا رایگان در اختیارشان قرار دهند. اگر یک وبلاگ مثلا آموزشی بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت غیررایگان در وبلاگ خود ارائه کند شدیدا مورد انتقاد قرار میگیرد، یا اگر یک مطلب اسپانسر شده در یک وبلاگ منتشر شود، بازدیدکنندهها اصلا خوششان نمیآید.