راهنمای ساده برای فروش محصولات در شبکات اجتماعی
کاربران میخواهند از آخرین اتفاقات خانواده و دوستان خود در آنجا باخبر شوند. آنها دوست دارند عکسهای بامزه از کودکان و گربه ها ببینند و میخواهند از این طریق ویدئوهای خندهدار و جالب مشاهده کنند.همچنین ممکن است آنها برند شما را لایک و دنبال کنند تا از آخرین به روزرسانیهای شما مطلع شوند.هنگامی که در شبکههای اجتماعی بازاریابی می کنید، سناریو تا حدودی پیچیده است. مخاطبان شما در فیس بوک،تلگرام، لینکدین، اینستاگرام و دیگر بسترها به دلایل مختلفی حضور دارند و شما باید آنها را برای خرید ترغیب کنید.در این پست می خواهیم با یک راهنمای ساده برای فروش محصولات در شبکات اجتماعی آشنا شویم.
1.مخاطبان خود را مستقیماً به مشتریانتان تبدیل کنید
فیس بوک و اینستاگرام برای مخاطبان غیر ایرانی خود که امکان پرداخت آنلاین را دارند، دکمه مستقیم خرید قرار داده است و کاربران دیگر نیازی به رجوع به وب سایت برای پرداخت ندارند.
هرچند برای ایرانیها این امکان وجود ندارد ولی مدیران صفحات اجتماعی میتوانند با استفاده از شرکت های پرداخت سریع برای هر محصول خود لینک پرداخت قرار دهند، تا به محضی که از محصولی خوشتان آمد با کلیک بر روی لینک زیر آن به صفحه پرداخت بروید و محصول خود را خرید کنید. یکی از وب سایتهایی که این امکان را فراهم کرده است و برای شبکههای اجتماعی امکانات ویژهای فراهم کرده است استارتآپ payping.ir است.
2.مرز فعالیتهای خود را در شبکههای اجتماعی با تبلیغات در آنها گستردهتر کنید
تبلیغات در شبکههای اجتماعی در میان کاربران غیرایرانی بسیار متداول است و منبع درآمد اصلی فیس بوک و دیگر شبکههای اجتماعی به حساب می آید. بطوریکه در دو سال اخیر تبلیغات در فیس بوک تا 80 درصد افزایش پیدا کرده است، اما ما ایرانیها امکان دسترسی به سیستم تبلیغاتی فیس بوک را نداریم و نمیتوانیم از این ابزار به خوبی استفاده کنیم.
با این حال راهکارهای جایگزین این روش به شکل خلاقانه ای برای ما پدید آمده است تا بتوانیم در شبکه های اجتماعی که کاربران ایرانی بسیاری در آن ها حضور دارند، از جمله فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام با پرداخت مبلغ تبلیغ کنیم.
یکی از این روش ها درخواست شات کردن از کانال ها و صفحاتی است که مخاطبانشان، همان مخاطبان محصولات شما هستند. برای مثال شما می توانید با پرداخت مبالغی متنوع به صفحات اینستاگرامی از آنها درخواست کنید که به معرفی محصولات شما بپردازند و با این روش به تدریج کاربران خود را افزایش دهید.
از این روش در تلگرام و فیس بوک نیز به کرات استفاده می شود.
دسترسی نامحدود به دوره های آموزشی کدفرند به ارزش ۷ میلیون تومان،تنها با پرداخت ۶۹ تومان
علاوه بر این ها افرادی هستند که به شما قول می دهند به ازای هر کاربری که برای صفحهی شما جذب می کنند مبلغی را دریافت کنند (مبلغی بین 2 الی 5 هزار تومان). اگر فرد مطمئنی را برای این کار پیدا کنید قطعا می تواند در رشد کسب و کار شما موثر باشد چرا که جذب حتی یک نفر مخاطب واقعی شما میتواند تاثیر بسزایی در میزان فروش شما داشته باشد.
نکته مهم: به یاد داشته باشید که استفاده از برنامه های جذب لایک هیچ وقت راه حل خوبی نیست! هرچند ممکن است در مدتی کوتاه هزاران کاربر جذب کنید ولی هیچ یک از این کاربران، حسابهای کاربری واقعی ندارند و تاثیر منفی بر روی کسب و کار اینترنتی شما خواهند گذاشت.
3.با افراد مؤثر و مشهور در شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار کنید
رسانه ی اجتماعی یک فرصت فوقالعاده برای دنبال کردن افراد با تواناییهای منحصربفرد است و کاربران بسیاری تحت تأثیر توصیههای افراد مشهور در شبکههای اجتماعی هستند.92٪ مشتریان بیآنکه برند توصیه شده توسط افراد مشهور را بشناسند یا قبلاً از محصولاتش استفاده کرده باشند، به آن برند اعتماد میکنند.به این دلیل است که بازاریابی مشارکتی یکی از داغترین استراتژیها برای وبلاگنویسان در بدست آوردن پول است.
4.ایجاد یک انجمن اجتماعی قوی و تعامل با آنها
رسانههای اجتماعی بر پایهی گفتگو بنا شدهاند. اگر شما واقعاً با طرفدارانتان و کسانی که تازه با شما آشنا شدهاند، در تعامل نباشید، قادر به ساخت یک رابطه مناسب نخواهید بود. ایجاد احساسات مثبت، یک روش عالی برای کسب اعتماد مصرف کنندگان است. مطالب خود را سرشار از انرژی مثبت، خودمانی و الهام بخش پست کنید.
حتی گاهی بهتر است پست هایی غیر مرتبط با محصول نیز به اشتراک گذارید. کاربران به تعامل و گفتگو در صفحه ی شما ادامه خواهند داد و شما به آنها نشان میدهید که برایتان مهم هستند. از نقطه نظر روانی، عشق و تعلق خاطر در مرتبهی سوم سلسله نیازهای مازلو قرار دارد.
برای ایجاد یک انجمن اجتماعی خاصتر، پیشنهاد میکنیم که از عکسهای پسزمینه ی منحصربفرد، ویدئوها و رویدادهای مخصوص شرکت خود، استفاده کنید. Everlane ، بعنوان یک برند مد، روند بسیار خوبی برای تعامل با فالوورهایشان در اسنپچت (Snapchat) پیش گرفتهاند.
آنها به فالوورهایشان پیشنهاد دادهاند که میتوانند محصولاتشان را قبل از هرشخص دیگری بخرند.
از دیگر راههای مناسب تعامل با مشتریان، گروههای رسانههای اجتماعی می باشد. شما میتوانید گروههای نزدیک به حرفه ی خود را، در تمامی بسترهای رسانههای اجتماعی، بیابید و با آنها در ارتباط باشید. اما بهتر است که دستورالعمل عضویت این گروهها را به دقت بخوانید، اگر آنها به شما اجازهی ترویج برندتان را خواهند داد، دستورالعمل را تأیید کنید. از طرفی محتویات گروه و چند پست آخر گروه را نیز مطالعه کنید، اگه از نظر شما این مطالب اسپم و غیرقابل استفاده آمد، بهتر است از عضویت در این گروه منصرف شوید.
سخن آخر:
دیدگاه کلی که نسبت به شبکههای اجتماعی وجود دارد، این است که کاربردشان در آگاهی از برند و توسعه ارتباطات است. با این حال اگر راه و روش کار را به خوبی بیابیم، شبکههای اجتماعی میتوانند به بزرگترین فروشگاه آنلاین محصولات ما تبدیل شوند بدون اینکه نیازی به راهاندازی وبسایتی اختصاصی داشته باشیم.