چگونه 100 مشتری اول خود را به دست آوریم؟
بیشک اولین روزهای کاری هر کسبوکار، دشوارترین روزها برای آنها است. ممکن است شما محصولی بسیارخوب، فروشگاه اینترنتی جذاب، برنامهای عالی و انرژی فراوانی برای به ثمر نشاندن کسب و کار خود داشته باشید اما در این فکر باشید که خوب، پس مشتریان کجا هستند؟رسیدن به مشتری اول یا جذب اولین مشتری یکی از دغدغههای اصلی مدیرات کسب و کارهای مخالف است چرا که بیشتر کسب و کار و استارتاپ ها با مشتریان خود زنده هستند،در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه تعداد مشتریان را از صفر به صد برسانید و شما را با اطلاعات عملی و تاکتیکی در این خصوص آشنا میکنیم.
آشنایی با اصول جذب مشتری
به عقیدهی بسیاری از افراد، دستیابی به اولین مشتری، مشکلترین قسمت کار است. برای روشن شدن موضوع به شکل زیر نگاهی بیاندازید.محور عمودی بیانگر میزان فروش شماست و خط قرمز رنگ روند جذب مشتری در طی زمان را نشان میدهد. همانطور که مشاهده میکنید این خط قرمز با گذشت زمان به صورت صعودی ادامه مییابد که این گویای سرعت یافتن نرخ جذب مشتریان است. نکتهی مهم این است که بتوانید با طی زمان فروش خود را افزایش دهید، شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر چه زودتر بتوانید در این مسیر قرار بگیرید.
تاکتیکها به تنهایی نتیجه بخش نیستند
ممکن است تاکتیکها جذاب به نظر برسند اما به تنهایی برای جذب مشتریان مورد نظر کافی نیستند. اگر این تکنیکها با زیربنای صحیح به کار گرفته نشود نمی توانند ثمر بخش واقع شوند.در ادامه مطلب با همراه شوید تا با این موارد اساسی لازم بیشتر آشنا شویم:
مشتریان خود را بشناسید:
شناسایی مشتریان بالقوه اولین و مهمترین گام در جذب مشتری است بدین منظور لیستی از مشخصات روانشناختی و جمعیت شناختی مشتریان خود را تهیه کنید.اگر بتوانید این مرحله را به خوبی انجام دهید ادامه مراحل جذب مشتری بهتر پیش خواهد رفت.
قیف فروش خود را طراحی کنید:
تمامی کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک برای خود یک قیف فروش طراحی میکنند، بنابراین ضروری است که از کارکرد آن اطلاع پیدا کنید و بتوانید قیف فروش خود را طراحی کنید. برای این کار لازم است سرنخ های فروش را از طریق لیست ایمیل مشتریان، اطلاعات موجود در نرم افزار های ارتباط با مشتری و … یافته و آنها را در قیف فروش خود مرحله به مرحله هدایت کنید تا به خریداران محصول یا خدمات شما تبدیل شوند.
ایجاد ارزش برای مشتری اول
برای جذب مشتریان لازم است برای آنها ارزش ایجاد کنید و مشتریان شما بتوانند این ارزش را تجربه و لمس کنند. به طور مثال برای یک مشتری که در پی یافتن کفش مورد علاقهی خود است اینکه تنها کفش های خود را برای فروش به او معرفی کنید، کافی نیست بلکه نیاز است که در مورد نحوهی انتخاب آن نیز کمکش کنید به عنوان نمونه، می توانید مطلبی با عنوان ” سه گام اساسی برای انتخاب یک کفش مناسب ” را در اختیارش قرار دهید و یا برای مطمعن کردن مشتری از خریدش می توانید پیشنهاد دهید که سه مورد را سفارش دهد و بعد از مشاهده آنها ، یکی را انتخاب کرده و دوتای دیگر را پس دهد.
در واقع هدف تنها انجام معاملهای سریع نیست بلکه هدف برقراری رابطهای عمیق و برمبنای اعتمادی واقعی است.
هدفهای خود را مشخص کنید
برای داشتن پیشرفتی مدام نیاز است که به طور پیوسته هدفهای تازهتری برای خود در نظر بگیرید. 100 مشتری اولیه را به 1000 ، سپس 10000 و سپس 1000000 مشتری تبدیل کنید. اغلب استارتاپهای رو به رشد همواره در مسیر حرکتشان، اهداف مشخصی (milestones) را در خصوص ارزشگذاری و بازده خود تعیین میکنند.تا اینجا موارد تئوریک لازم را باهم مرور کردیم، بنابراین در ادامه نکات کاربردی را مورد بررسی قرار می دهیم:
نکته اول: از رویدادها و گردهماییهای مختلف برای ارئه محصول خود بهره بگیرید
میتوانید از رویدادها و گردهماییهای گوناگون برای جذب مشتریان استفاده کنید و به عنوان یک اسپانسر برای رویدادهای تجاری محلی یا کنفرانسی کوچک و یا نمایشگاه تجاری باشید. چه به عنوان اسپانسر برای این رویدادها باشید و چه به عنوان میزبان در هر حال از این طریق میتوانید مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنید.
مطلب مرتبط:تبدیل اولین مشتری به مشتری وفادار با ایمیل مارکتینگ
نکته دوم: از فرصتی که شبکههای اجتماعی برایتان فراهم میکند کمال استفاده را ببرید
شما باید به طور خستگی ناپذیری از شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و … برای معرفی استارآپ خود بهره برداری کنید.
- بیشک شما بیش از 100 ارتباط در شبکه های اجتماعی خود دارید اما چه چیزی مانع از آن میشود که این افراد مشتریان شما باشند؟ هیچ چیز جز تردیدی که در ذهنتان وجود دارد!
- در جستجوی افرادی باشید که در شبکه های اجتماعی از مشکلی گله میکنند که محصول شما قادر به حل آن است. سپس محصول خود را به عنوان راه حل به آنها پیشنهاد دهید.
- در گروههای فیسبوک مرتبط با حوزهی کاریتان عضو شوید و درآنجا به معرفی محصول خود بپردازید به این ترتیب اعضای گروه ممکن است محصول شما را جالب دانسته و آنرا با دیگران به اشتراگ بگذارند.
نکته کاربردی سوم: هدیه دهید
با توجه به اینکه شما ناچار به صرف هزینه در زمینه بازاریابی هستید، چرا این هزینه را به صورت هدیه دادن محصولاتتان نپردازید؟ البته اگر امکان هدیه دادن محصولات وجود ندارد، حداقل میتوانید تخفیفهای ویژهای را در نظر بگیرید که توجه مشتریان را به خود جلب کند به طوریکه آنها نتوانند درمقابل پذیرش این پیشنهاد عالی شما مقاومت کنند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، مشتریان شما در شبکه های اجتماعی مختلف، تجربه خرید خود را به اشتراک خواهند گذاشت و تبدیل به مبلغان محصولات شما خواهد شد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود که مشتریانتان را تبدیل به تیم بازاریابی خود کنید!
نکته چهارم: از تبلیغات هدفمند استفاده کنید
یکی از راههای به دست آوردن اولین مشتریان، استفاده از روش های تبلیغاتی بسیار خاص است. یکی از گزینه های موجود در این خصوص فیسبوک است. گروههای موجود در فیسبوک فضایی مناسب برای ساختن تبلیغات خاص و هدفمند است و در آنجا افرادی که محصول شما را خریداری می کنند بقیه افراد را نیز دعوت به خرید محصول مینمایند.
نکته پنجم:به وبلاگهای مورد هدف، پست مهمان ارسال کنید
ارسال پست مهمان یعنی انتشار پست های مفید در سایر سایتها یکی از روشهای بازایابی محتوایی به شمار میرود. در این حالت شما محصول خود را نمیفروشید بلکه تنها برای مخاطبان ارزش ارائه میکنید و این کار سبب افزایش بازدیدها و تعداد مشتریان بالقوه شما می گردد.
نکته شمم:با سایر برندها،یا کسب و کارها همکاری مشترک ایجاد کنید
میتوانید برندهایی را که تعدادی مشتری دارند، شناسایی کنید، با آنها همکاری کنید و اطلاعات مشتریانتان را با هم به اشتراک بگذارید. در این خصوص نیاز نیست به سراغ شرکتهای بزرگ و برندهای معروف بروید، کافیست برندهایی را بیابید که تعدادی مشتری دارند و حاضر به همکاری با شما هستند.
به دست آوردن 100 مشتری اول بسیار مهم و حیاتی است. اگر میخواهید که همچون استارتاپهای موفق عمل کنید باید 50 درصد زمان خود را صرف محصول و 50 درصد دیگر را صرف جذب مشتری کنید. اولین مشتریان شما بسیار با ارزش هستند نه تنها به دلیل اینکه محصولات شما را خریداری می کنند بلکه ارزشمند هستند چون به شما میآموزند که چگونه کسب و کار خود را توسعه دهید. آنها بیان می کنند که مشتریان آتی شما چه چیزی می خواهند و قیف فروش شما چگونه عمل میکند. در حقیقت آنها چراغ راهنمایی برای مسیر کسب و کارتان هستند.