راهنمای شروع قدرتمند کار با گوگل ادوردز
گوگل ادوردز یک سرویس تبلیغات آنلاین، توسعه یافته توسط شرکت گوگل است که در آن تبلیغکنندگان برای نمایش نسخهای مختصر از تبلیغات برای کاربران وب جهانگستر هزینهای پرداخت میکنند. روش گوگل ادوردز (Google AdWords) تا حدودی بر اساس کوکیها و قسمتی نیز بر پایه کلید واژههای تعیین شده توسط تبلیغکنندگان است. این نتایج در بالای صفحه، سمت راست آنها یا گاه زیر نتایج تبلیغات متنی کوچکی نشان داده میشوند. این تبلیغات از طریق یکی از محصولات گوگل به نام گوگل ادوردز ایجاد شدهاند. قابلیتهای ادوردز برای نمایش تبلیغات فقط محدود به این تبلیغات متنی یا تبلیغات در صفحهٔ نتایج جستجوی وب نیست و بسیار متنوعتر و گستردهتر است.
در روش گوگل ادوردز گوگل جهت نمایش دادن تبلیغ از حساب کسی که تبلیغ دادهاست مبلغی کم نمیکند و فقط موقعی مبلغ کلیک را کم میکند که کاربر روی تبلیغ کلیک کرده و به سایت منتهی شود. همچنین اعدادی که گوگل جهت هر کلیک از حساب کم میکند یک عدد ثابت و مشخصی نیست و با موقعیت تبلیغ، نوع لغت و چندین پارامتر دیگر تغییر میکند و ممکن است در یک روز اعداد متفاوتی از یک حساب کم شود.
شروع کار با گوگل ادوردز برای بازاریاب ها
گوگل ادوردز پلت فرم اصلی برای بیشتر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است. با این حال، بازاریابها باید از ابتدا همهی کاراها را درست انجام دهند تا از ناکاراییهای پر هزینه جلوگیری کنند. این راهنمای گوگل ادوردز تمام چیزهایی را که برای ایجاد یک حساب کاربری ادوردز باید بدانید، در اختیار شما قرار میدهد و شما را به سمت موفقیت هدایت میکند.
صنعت بازاریابی دیجیتال در کنار گوگل ادوردز رشد کردهاست، به طوری که این دو کاملا با هم پیوند دارند. از هر دلاری که صرف تبلیغات دیجیتال در ایالات متحده میشود، ۴۲ سنت به گوگل میرسد و این غول جستجو ۹۶ درصد از درآمد خود را در سال ۲۰۱۶ از طریق تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک به دست آورده است.
این مدل از کسب و کار به خوبی برای برآورده کردن نیازهای بازاریاب طراحی شده است. شما تنها زمانی باید هزینه پرداخت کنید که یک کاربر عمل مورد نظر شما اعم از یک کلیک ساده، یک تماس یا یک خرید را انجام دهد. بنابراین بازده سرمایهگذاری روشن و کنترل شده است. علاوه بر این، مصرف کنندگان هنگام جستجو به صراحت قصد خود را بیان میکنند و شما میخواهید در زمینهی فعالیت خود جزو اولین نتایج جستجوی کاربران باشید. ادوردز این کار را برای شما انجام میدهد.
فراگیری اصول اولیه از روز اول میتواند تفاوت بین یک حساب کاربری ضعیف PPC و یک حساب بسیار سود آور را توضیح دهید. این پست راجع به راهنمای گوگل ادوردز و با هدف کمک کردن به مبتدیان در این زمینه با مجموعهای از تعاریف، نکات و بهترین شیوهها و روشها نوشته شده است. ادوردز گزینههایی برای خرید، اپلیکیشن و برنامههای ویدئویی هم ارائه میدهد. ما در این پست به کمپینهای جستجوی ادوردز میپردازیم.
مرحلهی اول راهنمای گوگل ادوردز: تحقیق درمورد کلیدواژه و مخاطب
مرحلهی اول ایجاد یک کمپین ادوردز است که درکی از میزان تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات خود و نام تجاری را داشته باشید. ما میتوانیم با تعیین اهداف کسب و کار خود به این آگاهی دست یابیم.
ادوردز میتواند پر هزینه باشد، پس در نظر داشته باشد که آن را در کنار دیگر تلاشهایتان برای بازاریابی بگنجانید. PPC و SEO به طور معمول استراتژی کلیدواژهی یکسانی را شامل میشوند. اغلب اوقات، PPC میتواند شکافهای موجود در SEO را پوشش دهد و یا به تقویت عملکرد SEO بپردازد. علاوه بر این، کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید در خارج از رابط کاربری اردوردز انجام دهید تا یک شروع عالی برای کمپین PPC خود رقم بزنید.
برنامه ریز کلیدواژهی گوگل یک ابزار مفید است. بدون شک این تنها منبع ما برای بررسی جستجوی کاربران نخواهد بود. بازاریابها باید قبل از ورود به رابط کاربری ادوردز کارهای زیر را انجام دهند:
- بررسی مشتریان فعلی: بررسی این که چه چیزی به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد برند تجاری شما، مشتریان را حفظ میکند و موجب میشود که دوباره از شما خرید کنند بسیار مهم است.
- با تیم خدمات مشتری صحبت کنید: تیمهای خدمات مشتری اطلاعات بسیار ارزشمندی را در زمینهی رایجترین نقاط ضعف و قوت مصرف کنندگان درمورد کسب و کار ارائه میدهند.
- تحقیق در این رقابت: این کار به شما درک خوبی از فعالیت رقبایتان میدهد. در نتیجه شما درکی از چشمانداز پیش روی خود خواهید داشت و هم چنین کلیدواژههایی را خواهید شناخت که بسیار ارزشمند هستند.
پس از انجام این کارها میتوانیم وارد سیستم گوگل شویم و از کلمات کلیدی خود استفاده کنیم تا حجم جستجو و هزینههای پیش بینی شدهی کمپیم خود را ببینیم. برنامه ریز کلیدواژهی ادوردز نشان میدهد که یک کلمهی کلیدی چند بار مورد جستجو قرار میگیرد و هزینهی کلیک یک کاربر بر یک لیست پرداخت شده چه قدر خواهد بود؟
گوگل هم چنین به طور خودکار کلمات کلیدی مرتبط و معروف را که از نظر معنایی مرتبط با لیست اصطلاحات بومی شما هستند، به طور خودکار نشان میدهد. در حال حاضر، ما لیست اولیهای از کلمههای کلیدیای که میدانیم برند ما میخواهد از آنها برای تبلیغ استفاده کند را داریم.
مرحلهی دوم راهنمای گوگل ادوردز: انواع مطابقت کلمات کلیدی
مطمئنا مردم همیشه محصولات را به یک شکل جستجو نمیکنند و یک محصول واحد میتواند به شکلهای بیشماری جستجو شود. اگر هدف شما این است که هر چه بیشتر از محصول خود را به فروش برسانید، نباید خود را محدود کنید. برند شما باید با تمام موقعیتهای جستجوی مشابه مطابقت کند. گوگل تصمیم میگیرد که کدام کلیدواژه به اندازهی کافی مشابه و مناسب است تا در نتایج آگهی شما را نمایش دهد.
مرحلهی سوم راهنمای گوگل ادوردز: ایجاد تبلیغات PPC
گوگل اخیرا یک استاندارد جدید برای تبلیغات PPC معرفی کرده است که به عنوان تبلیغات متن باز (ETA) شناخته میشد. همان طور از اسم آن پیدا است، این استاندارد امکانات با دامنهی وسیعی را برای بازاریابها فراهم میکند تا با مخاطبان خود در ارتباط باشند.
ETA ها شامل عناصر زیر هستند:
- عنوان: دو فیلد بالای صفحه شامل ۳۰ کاراکتر که میتوانند بسته به اندازهی صفحهی کاربر، کنار هم یا روی خطوط جداگانه ظاهر شوند.
- توضیحات:یک فیلد ۸۰ کاراکتری که در آن شما باید سعی کنید تا هدف اصلی خود را برجستهتر کنید و ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کنید.
- URL مقصد: این لینک صفحهای خواهد بود که کاربران به صفحهی اصلی هدایت میشوند. بنابراین ارزش این را دارد که زمانی برای تست کردن لندینگ پیجهای مختلف و انتخاب بهترین آنها برای جستارهای خاص، اختصاص داده شود.
تبلیغ کنندگان به طیف گستردهای از پسوندها دسترسی خواهند داشت که به آنها اجازه میدهد تا پیشنهادات، مزایا و یا نکات فروش منحصر به فرد خود را برای مخاطبان مورد نظر خود برجسته کنند. این کار مزیت استفاده از فضای بیشتری را در صفحات نتایج جستجو در بر دارد که بر نرخ کلیک تاثیر مثبتی میگذارد.
مرحلهی چهارم راهنمای گوگل ادوردز: ایجاد گروهها و کمپینهای تبلیغاتی
اکنون آمادهایم که طبقه بندی کلمات کلیدی و آگهیهای خود را به گروههای تبلیغاتی تبدیل کنیم.
هر یک از این گروههای تبلیغاتی دارای دو تا سه نسخه از آگهی خواهند بود که به طور مداوم به روز میشوند و به عنوان دادههای عملکردی وارد حساب کاربری میشوند.
کمپینهای تبلیغاتی ادوردز به طور خلاصه کلمات کلیدی، گروههای تبلیغاتی را تشکیل میدهند و گروههای تبلیغاتی کمپینها را تشکیل میدهند.
بهتر است در ابتدا با یک زیر مجموعهی کوچکتر از محصولات اصلی شروع کنید، زیرا ای کار به عملکرد شما کمک میکند و سبب میشود که از اطلاعات و دادههای کوچک سریعتر یاد بگیرید. برخی از بازاریابها ترجیح میدهند که کلیدواژههای سودآور را در گروههای تبلیغ خود شخصی سازی کنند. این استراتژی کنترل بیشتری را ایجاد میکند، ولی کار سختی است و مقدار دادههایی را که میتواند برای بهینه سازی گروههای تبلیغاتی استفاده شود، محدود میکند.
مرحلهی پنجم راهنمای گوگل ادوردز: اصول مناقصهی ادوردز
گوگل از طیف وسیعی از فن آوریهای پیشرفته اتوماسیون مبتنی بر قانون استفاده میکند تا حداکثر ارزش را برای تبلیغ کنندگان در مزایدههای آن ارائه دهد. بنابراین ما می توانیم به گوگل بگوییم هدف ما چیست، چقدر مایل به پرداخت برای آن هستیم، و اجازه دهیم الگوریتم ها را از طرف ما انجام دهد.
امتیاز کیفیت یکی از جنبههای اساسی مناقصههای گوگل ادوردز است، چرا که مشخص میکند که یک برند چه قدر به ازای هر کلیک هزینه میکند. گوگل میخواهد مطمئن شود که تبلیغات مربوطه در برابر جستجوهای آن نشان داده میشود. هم چنین میخواهد وب سایتهای با کیفیت پایین را به رتبه بندی بالاتر برساند.
گوگل به تازگی یه ویژگی طولانی مدت را اضافه کرده است که به تبلیغ کنندگان اجازه میدهد تا هر گونه روند مثبت یا منفی را در طول زمان مشاهده کنند. در این راهنمای کامل اطلاعات زیادی درمورد امتیاز کیفی تاریخی وجود دارد.
مرحلهی ششم راهنمای گوگل ادوردز: بررسی و بهینه سازی عملکرد
برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن از گوگل ادوردز بازاریاب باید نگاهی دقیق به عملکرد آن داشته باشد و آماده باشد تا تنظیمات لازم را انجام دهد. چهار معیار وجود دارد که باید به طور مرتب کنترل شود:
- نرخ کلیک یا CTR
- نرخ تبدیل یا CVR
- هرینهی هر کلیک یا CPC
- هزینهی هر دستاورد یا CPA
مراحل ذکر شده در این مطلب کمپین ادوردز شما را سر پا نگه میدارد و پایههای آن را به درستی میچیند. این کار با اصول اولیهی درست شروع میشود و با نظارت بازاریاب و اعمال استراتژیهای جدید پیش میرود و به مرور قسمتهای پیچیدهی آن هم درست در جای خود قرار میگیرد.