راهنمای جامع کاهش نرخ پرش وبسایت،بخش دوم
در بخش اول این مقاله با مفهوم نرخ پرش و همنیطور نحوه به دست آوردن آن آشنا شدیم. وقت آن رسیده است که برای بهینه سازی و کاهش نرخ پرش صفحات سایت خود اقدام کنیم.به طور کلی، میزان نرخ پرش بالا ممکن است نشان دهنده ی این باشد که صفحه ی مربوطه برای بازدیدکنندگان سایت بی اهمیت یا گیج کننده است.گاهی اوقات واقعا نیازی به طراحی مجدد یا حذف کلی صفحه ندارید و فقط با چند تغییر کوچک و ایجاد مسیر مشخص برای کاربر میتوانید نرخ پرش را کاهش دهید.در ادامه برخی موارد تاثیرگذار را در مورد کاهش نرخ پرش بررسی خواهیم کرد …
1.بهبود و افزایش سرعت وبسایت:
سرعت بارگذاری صفحه(speed page)به مقدار زمانی که طول میکشد تا یک صفحه سایت به طور کامل بارگذاری شود گفتهمیشود. زمان بارگذاری به عواملی مانند هاست،طراحی سایت و بهینه بودن سایت بستگی دارد. این مورد هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو فوق العاده مهم است. احتمال اینکه کاربران منتظر بارگذاری یک سایت کند بمانند خیلی کم است و از طرفی گوگل به خاطر این موضوع امتیاز منفی برای شما در نظر میگیرد.
بر اساس یک تحقیق صورت گرفته توسط مرکز تحقیقاتی آکامای و سیستم آنالیز Dynatrace حدود 50 ٪ افرادی که در فضای آنلاین فعال هستند، انتظار دارند که یک صفحه وب در 2 ثانیه یا مدت زمانی کمتر بارگذاری شود. از طرفی در همین تحقیقات آمار جالبی استخراج شده که 79 ٪افرادی که با وبسایتی مشکل دارند، هیچ وقت به آن بازنمیگردند و حتی 44 ٪آنها به دوستشان از تجربه بود خود میگویند که یک بازاریابی دهان به دهان منفی به حساب میآید. پس مشخصا لازم است که جهت کاهش نرخ پرش باید سراغ راهکارهایی برویم که سرعت وبسایت ما افزایش یابد:
مطلب مرتبط:راهنمای جامع کاهش نرخ پرش وبسایت،بخش اول
1.استفاده از سیستم فشردهسازی GZIP:
این راهکار ساده به شما کمک میکند که سرعت وبسایت خود را شدیدا افزایش دهید. سیستم GZIP بدون کاهش کیفیت عکسها و ویدیوها، حجم آنها را 70 ٪کاهش میدهد. اگر شک دارید که سایت شما از GZIP استفاده میکند یا خیر، فقط کافیست که به این وبسایت مراجعه کنید و تست مورد نظر را انجام دهید.
2.فراخوانی کدهای Javascript و استایل وبسایت به صورت جداگانه:
فراخوانی کدهای Javascript و استایل وبسایت به صورت جداگانه، سبب میشود که مرورگر فقط یک بار این موارد را بخواند و همین مهم سبب میشود که سرعت وبسایت شما افزایش یابد و در نتیجه شاهد افزایش نرخ پرش باشیم.
3.بهینه سازی تصاویر:
حین ذخیره سازی تصاویر در فوتوشاپ و فایرورکس، حتما از گزینه ذخیره سازی برای وب Save For Web استفاده کنید. این گزینه بدون کاهش کیفیت تصاویر، حجم فایل تصویری شما را به اندازه چشمگیری کاهش میدهد.
4.گیج نکردن مرورگر با ریدایرکتها:
تعداد زیادی ریدایرکت ۳۰۱ ،باعث سردرگمی مرورگر شده و در نهایت سرعت بارگذاری صفحه وبسایت شما کاهش مییابد. زیرا مقصد تغییر پیدا میکند و مرورگر سعی دارد که مقصد نهایی را نمایش دهد.
ابزار Google PageSpeed Insights :سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می گویید که یک سایت با سرعت خرگوش دارید یا سایتی شبیه لاک پشت! همچنین جهت افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارایه میدهد.
5.ستفاده از متن واضح و شفاف در دکمه فراخوان:
یکی از تحقیقات SmallBizTrends نشان داده که 70 ٪کسب و کارهای B2B کوچک به دلیل نداشتن یک دکمه فراخوان مشخص، نرخ پرش بالایی دارند. توجه داشته باشید که همه جزییات دکمه های فراخوان، اهمیت بسیار بالایی دارند و لازم است که به بهترین نحوه ممکن آن را طراحی و در جای مناسب خود قرار دهید. اگر یک صفحه فرود بلند دارید سعی کنید پیام اصلی و یا دکمه فراخوان را چندین بار تکرار کنید. این مورد به تقویت هدف و ایجاد ارتباط بین محتوا کمک میکند. سعی کنید از کلماتی روشن برای دکمههای فراخوان استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید یک کتاب را بصورت رایگان ارایه دهید به روشنی بنوسید ”دریافت رایگان کتاب“ و از کلماتی شبیه ”دانلود“،“اشتراک“ و ”ارسال“ استفاده نکنید.
6.تقسیم بندی کاربران و هدایت ترافیک ورودی:
اگر شما با کاربران مختلف از لحاظ جنسیت ،سن،محل زندگی و غیره روبهرو هستید میتوانید صفحه های با طراحی و محتوای مناسب برای هریک از این تقسیم بندیها در نظر بگیرید.اگر قصد پیاده سازی این روش را دارید اطمینان حاصل کنید که از لحاظ فنی قادر به تحلیل و آنالیز هریک از آنها هستید.
قسمت دوم این آموزش نیز به پایان رسید،در بخش سوم این پست به بررسی موارد مختلف جهت کاهش نرخ پرش خواهیم پرداخت.