اصول اساسی جهت تقویت تجربه کاربری وب سایت

تجربه کاربری (UX) قدرتمند، ابزاری مناسب و ضروری برای افزایش موفقیت بازاریابی آنلاین است. افزایش بازدیدهای وب سایت شما منجر به بالاتر رفتن لیدها می شود که افزایش فروش را به دنبال دارد.در این مقاله، به بیان اصولی می پردازیم که با تقویت تجربه کاربری وب سایت نقش خاصی در افزایش تاثیر بر روی مخاطبان وب سایت شما خواهد داشت.

تقویت تجربه کاربری

آنچه می بایست توجه کنید این است که تنها هدف شما نباید طراحی وب سایت جذاب دارای تجربه کاربری خوب باشد. مشخص کردن دستاوردهایی که کسب و کار شما از طریق وب سایت کسب خواهد کرد نیز ضروری است. درک این نکته که اهداف شما و مخاطبانتان به احتمال زیاد با هم متفاوت است، بسیار مهم است. هدف مخاطبان شما، یافتن اطلاعات، پیدا کردن کتابی الکترونیکی برای دانلود کردن پیدا کردن نمونه کار و یا مشاهده عکس و خواندن مقاله خاصی است در صورتی که هدف شما ممکن است افزایش بازدید سایت باشد. روش های استفاده شده می بایست به سمتی پیش بروند که شرایط دو سر برد را برای هر دو طرف (هم کاربر و هم شما) را فراهم بیاورد. اهداف شما باید به گونه ای باشد که پاسخ به سوالات زیر را برایتان مهیا کند:

  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چگونه بهترین و موثرترین محتوا را تهیه کنیم؟
  • چگونه وب سایت را سازماندهی کنیم؟
  • چگونه تاثیر وب سایت را ارزیابی کنیم؟

برای درک چشم اندازهای گروه بازاریابی، لازم است در هنگام مباحثه پیرامون اهداف سازمان، اعضای اصلی تیم طراحی را نیز در این جلسات شرکت دهیم.

1.ارائه نقشه مسیریابی به کاربران

نقشه مسیریابی کاربران، ارائه تصویری گرافیکی یا بصری از گفته های کاربران در اولین برخورد با سازمان شما است که چشم اندازی را پیرامون خدمات، محصولات و یا برند شما ارائه کرده و منجر به برقراری ارتباط با مشتریان از طریق محیط های گوناگون می شود. این فرآیند در حقیقت کاملا روایت گونه بوده و نیازمند تولید محتوایی برای توضیح تفاوت هایی ظریف و دقیقی است که مشتریان آن را تجربه کرده اند.

این روایت ها از نقطه نظر کاربران بیان شده اما نکات مهمی از تفاوت های بین انتظارات کاربران و نیازهای یک کسب و کار است را بیان می کند. استفاده از این نکات در هنگام طراحی سایت فروشگاهی و امتداد مسیر بازاریابی خود به دیجیتال مارکتنیگ بسیار کارآمد می باشد تا بتوانید هدف خود را همسو با نیاز مشتریان حرکت دهید. در ادامه، نکاتی کلیدی که در مسیریابی کاربران وجود دارد را برایتان بیان می کنیم.

  • نمایش بصری مسیر کاربران.
  • درک رفتار کاربر در آنالیزهای وب سایت.
  • درک عناصر موثر و کاربردی که به آنها برای رسیدن به اهدافشن کمک کننده خواهد بود.

2.استفاده از الگوی F

نشانه های دیداری در متن شامل تیترها، زیر تیترها و بخش های بولد شده، به کاربران کمک می کند که در هنگام مشاهده کلی متن در صفحه وب، میانبرهایی را در متن یافته و در صورت عدم تمایل یا نداشتن زمان کافی، نیاز به خواندن تمامی متن نداشته باشند. علاوه بر این، با مشاهده این نشانه ها، کاربر می تواند متوجه شود آیا متن پیش رو متناسب با نیاز وی است یا خیر. اگر کاربران نتوانند این نشانه ها را در متن تشخیص دهند، به احتمال زیاد آن را رها می کنند. کاربران زمان کمی را برای از نظر گذرانده صفحه وب سایت شما صرف کرده و نتیجه گیری می کنند که آیا ماندن در این صفحه و بازدید آن برایشان موثر است یا خیر. بر اساس مطالعات انجام شده، الگوی این نوع اسکن شدن صفحه وب شما توسط کاربر، بصورت کلمه F انگلیسی است.

3.نحوه طراحی تعامل

طراحی تعامل عبارت است از خلق رابط های کاربری با پیش بینی رفتار مشتریان و کاربران سایت خود. در اختیار داشتن دانش و چشم اندازی پیرامون نحوه ارتباط بین کاربران و تکنولوژی در طراحی این بخش بسیار ضروری می باشد. در اینجا، سوالاتی را که در هنگام طراحی بهترین تعامل می بایست مد نظر قرار دهید را برایتان عنوان می کنیم.

  • کاربران چگونه تعامل برقرار می کنند؟ کدام بخش های وب سایت توسط موس، انگشت (تاچ) و یا قلم استفاده می شود؟
  • کدام تکنیک ها منجر به برقراری ارتباط بهتر کاربران با وب سایت خواهد شد؟ رنگ، اندازه، شکل ها و متون می تواند کمک کننده باشد؟
  • آیا بخش های مختلف سایت به خوبی تمایز یافته و پیچیدگی ندارند؟ مواردی مانند منوها، در این بخش می بایست به خوبی تمایز یافته باشند.

4.طراحی فرم ها

تفاوت بسیار زیادی بین فرم های ساده و فرم های پیشرفته ای که تقویت کننده تجربه کاربری سایت شما هستند وجود دارد. یکسان سازی فرم ها نیازمند اصول گوناگون طراحی است که به کاربران کمک می کند تا سلسه مراتب مربوطه را درک کرده و همچنین به طراحان این امکان را می دهد که فضای کمتری را برای موارد مهمی که مورد نیاز است صرف کنند.

سخن نهایی

تمامی مفاهیمی که در تجربه کاربری به آن می پردازیم می بایست درک عمیقی از کاربران هدف، نیازهای آنان، ارزشها، توانایی ها و محدودیت هایشان داشته باشند. توجه به این نکته نیز بخشی از اهداف کسب و کار شما به حساب می آید. بهترین کارها در زمینه تجربه کاربری، بر روی چگونگی تعامل کاربران با وب سایت شما و درک آنها از محصولات و خدماتتان، تمرکز دارد.

کدفرند

کدفرند محلی برای کسانی است که علاقه به برنامه‌ نویسی راه اندازی کسب و کار اینترنتی شخصی دارند،ما در این جا دور هم جمع شده ایم تا از جدیدترین مباحث برنامه نویسی و تازه های فناوری اطلاعات بنویسیم.

همه مطالب این نویسنده

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است