چند باید و نباید بسیار مهم در ساختن یک وبسایت
چند باید و نباید بسیار مهم در ساختن یک وبسایت : در ساختن وبسایت یک سری اصولی هست که باعث میشود کاربران به ویسایت جذب شوند .و بیشتر در وبسایت تعامل کنند و به هدفی که میخواستند برسند . و ما در این نوشته به چند نکته که باعث تخریب و سازنده بودن وبسایت است میپردازیم .
چند باید و نباید بسیار مهم در ساختن یک وبسایت
در هر نوع دستگاهی
وبسایت شما باید در هر نوع دستگاهی قابل مشاهده و تعامل باشد .به عنوان مثال برخی کاربران هستند با لپتاپ به وبسایت ها سر میزنند , برخی با موبایل , برخی با تبلت و حتی برخی با ساعت مچی به وبسایت ها سر میزنند .پس اگر میخواهید یک وبسایت داشته باشید که کاربر را به خود جذب کند و باعث راحتی کاربران بشود باید آن را برای همه دستگاه ها بسازید .
دقت کنید که کاربران باید همانچیزی که روی لپتاپ خود مشاهده میکنند همان را در گوشی موبایل خودشان نیز باید مشاهده کنند . پس مراقب باشید که وبسایتتان را زیاد تغییر ندهید برای دستگاه های موبایل و غیره …
نویگیشن ساده و قابل استفاده
منو و یا همان نویگیشن وبسایت باید ساده و قابل درک باشد .و کاربران براحتی بتوانند با نویگیشن تعامل کنند و به هدفشان برسند . (مهم نیست چقدر وبسایت شما خوب و یا زیبا است. وقتی کاربر نتواند تعامل کند و براحتی به هدفش برسد باید)
3 اصل که با در نظر گرفتن آن میتوانید نویگیشن بسیار مفید برای کاربران بسازید :
- سادگی : هر وبسایتی باید به ساده ترین شکل ممکن بتواند پیاده سازی شود تا کاربران درگیر کار های پیچیده نشوند .
- واضح و گویا : کلماتی که انتخاب میکنید باید ساده و گویا باشند و کاربر را گیج نکنند .
- ثبات : نویگیشن و یا همان منو باید در همه صفحات یکی باشد .
صفحه 404
مطمین شوید که هیچ لینکی در صفحه شما به 404 ختم نمیشود .اکثر کاربران وقتی در صفحه وبسایت شما روی لینکی کلیک میکنند حتما یک هدفی دارند که روی آن لینک کلیک کرده اند . پس باید مطمین شد که آن لینک که در صفحه ما است به 404 ختم نشود .و اکثر کاربران با دیدن صفحات 404 نا امید میشوند . (باعث بوجود آمد مشکلات و نداشتن تجربه کاربری مناسب برای کاربران میشود).
به کاربر بگویید
به کاربر بگویید که هر قسمت از وبسایت چه چیزی است .مثلا اگر کاربر روی منوی وبسایت ماوس را نگهداشت شما میتوانید با تغییر pointer(نشانگر ماوس) به کاربر بگویید که این لینک است .و یا گذاشتن یک حالت بصری مثل تصویر زیر :
سرعت لود شدن صفحه
کاربران ما اکثرا بی حوصله اند و بهتر است وبسایت ما سرعت لود کافی را داشته باشد .هرچند اگر وبسایت شما بسیار بسیار زیبا هم باشد وقتی سرعت لود شدن آن بد باشد و کاربر را خسته کند در آخر کاربران فقط تصمیم به ترک وبسایت میگیرند .
باز شدن لینک های داخلی در همان تب
این یک رفتار بد است که وقتی کاربر تب جدید را باز میکند دکمه previous ( یا همان بازگشت ) خاموش باشد.مثل تصویر زیر :
و در وبسایت هایی دیده شده است که کلیک راست و یا قابلیت کپی مطالب در آن وبسایت غیر فعال بوده است .این رفتار نیز میتواند تجربه کاربری بدی را رقم بزند .
مطالب مرتبط:نکاتی برای بهتر کردن صفحه تماس با ما در وبسایت
تبلیغات
وبسایت هایی که مملو از تبلیغات هستند اکثرا توسط کاربران یا رد میشوند و یا اگر کاربران خیلی نیاز داشته باشند به ناچار با آن وبسایت تعامل میکنند . (هرچند آن ها از وبسایت خوشحال و راضی نیستند)
زیاد بودن تبلیغات در وبسایت ها باعث اذیت شدن کاربرن میشود . و اکثر کاربران حتی به آن تبلیغات توجه نیز نمیکنند .
Hijack scrolling
اسکرول به روش های دیگر …در برخی وبسایت ها دیده شده است که توسعه دهندگان و طراحان دست به تغییر اسکرول بار میزنند و آن را با استفاده از جاوا اسکریپت تغییر میدهند . مثل این نمونهاین نوع اسکرول بار ها با افکت ها و انیمیشن هایی همراه است که شاید برای کاربر اذیت کننده و غیر قابل تحمل باشد .
باز شدن و دانلود شدن اتوماتیک
باز شدن و دانلود شدن اتوماتیک ویدیو ها و صداها در وبسایت ها باعث اذیت کاربران میشود .شاید کاربران وبسایت نخواهند فلان ویدیو را باز کنند و یا آن را دانلود کنند . پس بهتر از اتوماتیک نباشند و به دستور کاربران وبسایت عمل کنند .
قربانی کردن
هیچوقت دسترسی کاربران و راحتی آن هارا برای داشتن یک رابط کاربری زیبا تر قربانی نکنید . بهتر است متعادل پیش برویم و زیبایی و دسترسی را باهم در نظر بگیریم .
آزار دهنده ترین
هیچوقت از این نوع تبلیغات و یا متن ها استفاده نکنید (به اصطلاح به اینجور متن ها و تبلیغات blink میگویند)در تصویر زیر مشاهده کنید :
نتیجه گیری
جذب کاربر و مشتری در وبسایت ما هدف اول است و باید سعی کنیم با رعایت نکاتی که باعث جذب آن ها میشود مشتری جذب کنیم و بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کنیم .(برای پیشرفت کسب و کار خودتان و یا موفقیت وبسایت)باید سعی کنیم باید هارا بکارگیریم و نباید هارا دور بریزیم تا یک تجربه کاربری خوبی را برای کاربران رقم بزنیم و آن ها به هدف خودشان در وبسایت ما رسیده باشند .(اگر به این صورت پیش برود بازدید کنندگان به مشتری و مشتریان به مشتریان پایدار تبدیل میشوند شک نکیند!!)
مقاله های بیشتر در رابطه با کسب و کار : اینجا در کدفرند
مقاله های بیشتر در رابطه با طراحی وبسایت : اینجا در کدفرند
مقاله های بیشتر در رابطه با تجربه و رابط کاربری : اینجا در کدفرند
برچسب:Blink, باید و نباید های ساختن وبسایت, تبلیغات بلینک, تبلیغات مضر, تجربه کاربری در وبسایت, جذب مشتری, جذب مشتری برای وبسایت, چند باید و نباید بسیار بسیار مهم در ساختن یک وبسایت, داشتن کسب و کار اینترنتی, ساختن وبسایت, طراحی تجربه کاربری, طراحی رابط کاربری, طراحی وبسایت, کسب و کار اینترنتی, مشتری, نکاتی برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری, نکاتی برای جذب مشتری, نکاتی برای ساختن یک وبسایت, وبسایت خوب