تبدیل اولین مشتری به مشتری وفادار با ایمیل مارکتینگ
این فوقالعاده هست که بتوانید با مشتریان مکالمهای همیشگی و غنی داشته باشید، زیرا این موضوع باعث میشود آنها تعهدی نسبت به شما احساس کنند و پس از اینکه از شما خریداری کردند، پیگیر شما و محصولاتتان باشند. چگونه می توانید حس دوستی را در وجود مشتریان خود ایجاد کنید؟ برای اینکه مشتریانی که برای اولین بار به شما مراجعه می کنند را به مشتریانی تبدیل کنید که دوباره به سراغ شما میآیند، باید به مکالماتتان با آنها ارزش اضافه کنید. اگر به فکر استفاده از خبرنامه ها برای چنین کاری هستید، باید گفت با اینکه این روش یکی از بهترین روشها برای توزیع محتوای شما به کاربران موجود است، اما همه ما میدانیم که در اوایل سرعت سودرسانی آن معمولا بسیار کم است.در این مقاله می خواهیم با تبدیل اولین مشتری به مشتری وفادار با استفاده از قدرت ایمیل مارکتینگ آشنا شویم.
قدم اول:ساخت یک پایگاه دادهی ایمیل
هنگامیکه مشتری وارد مغازهی شما میشود و یا به صورت آنلاین از شما خریداری میکند، به فردی تبدیل میشود که شما میتوانید با او ارتباط برقرار کنید. به هر شکلی که این ارتباط صورت گرفته باشد شما میتوانید اطلاعات او را جمع آوری کنید و شروع به ساخت پایگاه دادهی خود کنید. از مشتریانتان تنها آدرس ایمیلشان را نخواهید؛ بلکه از آنها بخواهید تا اطلاعات دقیقتری به شما بدهند. این که چگونه با شما آشنا شدهاند و … . بسیاری از بازاریابان به یافتن این سوالها اهمیت نمیدهند. پاسخ این سوالات میتواند در استراتژی شما نقش بسیار موثری داشته باشد. از یک صفحهی اکسل برای مدیریت دادهها یا یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید.
قدم دوم:اطلاعات جامع و ارزشمند در پایگاه دادهی ایمیل خود داشته باشید
در ابتدا شما آدرس ایمیل مشتریان و اینکه چطور شما را یافته اند دارید، سعی کنید سوالهای عمیقتری بپرسید. برای مثال، اگر شما کالای ورزشی میفروشید و یک مشتری اخیرا از شما یک کفش فوتبال خریده است. سعی کنید سوالات زیر را از او بپرسید:
- آیا شما مشتری جدید ما هستید یا قبلا هم از ما خرید کردهاید؟
- چگونه ما را شناختهاید؟
- چه مدت است که فوتبال بازی می کنید؟
- آیا در تیم خاصی مشغول بازی هستید؟
- آیا در لیگ قهرمانی محلی بازی کردهاید؟
- برای چه فوتبال بازی می کنید؟
- سلامتی
- سرگرمی
- فعالیت با دوستان
- شغل حرفه ای
- دیگر موارد
سوالات هرقدر که شما بخواهید میتواند خاص باشد. البته بهتر است بیش از اندازه نباشد. هیچکس علاقهای به پاسخ دادن به سوالات زیاد ندارد، مخصوصا اگر شخصیتر باشند. راحتترین کار برای خریدهای آفلاین تهیه یک فرم حاوی سوالات مربوطه است و در خریدهای آنلاین نیز میتوان چنین فرم هایی را آپلود کرده و از مشتریان بخواهیم که آن را در کامپیوتر و یا تبلت خود به سادهترین نحو ممکن پر کنند. شما میتوانید از فرمهای Google و یا Survey Monkey نیز برای چنین کاری استفاده کنید.
قدم سوم:اعضای پایگاه داده ایمیلتان را بخشبندی کنید
شروع به بخش بندی لیست خود کنید. بخش مشتریانی را که نسبت به شما و کارتان حس مثبتی دارند، ایجاد کنید. برای مثال در مورد موضوع فوتبال، از مشتریان بخواهید به سوالات زیر پاسخ دهند:
- آیا شما مشتری جدید ما هستید یا قبلا هم از ما خرید کرده اید؟ جدید
- چگونه ما را شناخته اید؟ از طریق تلگرام یا فیس بوک
- چه مدت است که فوتبال بازی می کنید؟ ۵ سال
- آیا در تیم خاصی مشغول بازی هستید؟ بله
- آیا در لیگ قهرمانی محلی با تیم خود بازی کرده اید؟ بله
- برای چه فوتبال بازی می کنید؟
- سلامتی X
- سرگرمی X
- فعالیت با دوستان X
- شغل حرفه ای
- دیگر موارد
بر اساس این پاسخ ها، متوجه می شوید که این فرد دوست دارد با دوستانش فوتبال بازی کند و هدفش سلامتی است. افراد بیشتری شبیه به این فرد بیابید و آنها را در یک لیست جمع آوری کنید. همین کار را برای دیگر انواع مشتریان انجام دهید.
قدم چهارم: محتوایی قوی و معنادار ایجاد کنید
حال که شما این بخشها را جمع آوری کرده اید، لازم است بدانید که چطور باید با مشتریانتان صحبت کنید و چه نوع محتویاتی آنها را جذب و ارتباط لازم را با آنها برقرار می کند. در مورد بازیکنان فوتبال که فقط از شما کفش خریداری کرده اند، میتوانید در رابطه با موضوعات زیر صحبت کنید:
- مسابقات محلی
- رویدادهای محلی مرتبط با فوتبال
- رویدادهایی در راستای یاددهی فوت و فن فوتبال
- اگر تعداد این افراد کافی باشد، میتوانید رویداد کوچکی برای بازیکنان فوتبال برگزار کنید و اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید..
قدم پنجم: محتوای خود را به مخاطبان صحیح توزیع کنید
با بخشبندی (Segmentation) مخاطب، میتوانید بازدیدکنندگان سایت را به گروههای مختلفی بر اساس پارامترهای مختلفی مثل رفتار خریدار یا بازدیدکننده بشکنید. این بخشبندی میتواند شامل گروههای مختلفی شود. با توجه به همین موضوع و افزایش بهرهوری، تبلیغات شما هم با نمایش هدفمندی که دارند میتوانند جامعه مخاطب شما را بهطور مؤثری تحت تأثیر قرار دهند و نرخ تبدیل بالاتری برای سایت شما به ارمغان آورند.هدفگیری مجدد (retargeting) مبحث مهمی در سیستم تبلیغات است که به برندها اجازه میدهد تا بازدیدکنندگانی را که یکبار با خدمات شما آشنا شدهاند را مجدداً هدفگیری کند. با توجه به کوکیها میتوانید این دسته از افراد را بهراحتی شناسایی کرده و تبلیغی برای هدفگیری مجدد بازدیدکننده نمایش دهید.
اگر واقعاً میخواهید که بازدیدکنندگانی که یکبار فقط سایتتان را دیدهاند به مشتری تبدیلشده و از شما خرید کنند باید از روش هدفگیری مجدد استفاده کنید.
قدم آخر: یک جامعه از مشتریان وفادار خود بسازید
هنگامی که مشتریان تان از مطالب شما استفاده می کنند، شروع به ایجاد یک انجمن از این مشتریان کنید.جامعهای با آنها بسازید و رابطهی خود را با آنها محکمتر کنید. وقتی که آنها شروع به فعالیت در این انجمن کردند، نترسید از اینکه از آنها بپرسید چه چیزی برایشان درمورد کسب و کار شما جذابیت داشته و نظرشان درمورد شما چیست و اینکه چطور می توانید در آینده به آنها بهتر خدمترسانی کنید. آنها ارزشمندترین مشتریان شما هستند، بهترین خدمات را به آنها ارائه کنید.
1 نظر
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم